Poezie v moderní době

30.11.2018
Ilustrace: Ema Vémolová
Ilustrace: Ema Vémolová

Rozprava na nedávné přednášce Bloku expertů pootevřela průzor k problematice hodné pozornosti a osvětlila opomíjený aspekt současnosti - slábnoucí zájem člověka o lidskou duši a umění jako prostředek, který k duši přibližuje.(1)

Hektická moderní doba s sebou přináší tendence tíhnout k materialistickým hodnotám. Stává se běžným jevem, že unavený člověk po návratu domů po absolvování každodenních povinností dává přednost konzumaci před kultivací. Pojem duchovní svět bývá spojován s náboženstvím a proto zavrhován. Rozmáhá se workoholismus, člověka provází stres, starosti, nedostatek času. Nořit se čtením pod povrch významu, případně nechat se inspirovat k vlastní literární tvorbě představuje nadstandardní aktivity.

Myšlenky Sylvie Richterové zazněly shodou okolností v době konání festivalu Den poezie, jenž letos již dvacátým ročníkem připomněl odkaz velkého českého básníka Karla Hynka Máchy. Knihovny, školy, kavárny či kulturní památky ve spoustě měst České republiky ve dnech 11. - 25. listopadu hojně zvaly návštěvníky na rozličná setkání s poezií.(2) Podobné události naznačují, že poezie je v naší společnosti stále přítomná. Což nás přivádí k úvaze: jakých podob poezie nabývá, jak je přijímána a jak je to s její kvalitou?

Nejprve můžeme hovořit o jedné výrazné proměně poezie. Vždy se jednalo o minoritní oblast kultury, ovšem v minulosti se básně objevovaly ve větší míře na stránkách tištěných periodik spolu s recenzemi na nové básnické sbírky. Postupem doby tato forma publikace upadá, což komentoval například americký básník Dana Gioia již téměř před třiceti lety ve své eseji Může být poezie důležitá?(3) K této změně se vyjadřuje také český básník Petr Borkovec, chválí nárůst autorských čtení, který vede k navýšení prodeje básnických knih.(4) Nelze jednoznačně rozhodnout, zda se jedná o změnu k lepšímu. Díky předplatnému novin se literární rubriky dostávaly z poštovních schránek na stůl čtenářů a poezie mohla nenápadně oslovovat zájemce přímo v pohodlí vlastního obývacího pokoje. Literární akce dnes nabízejí nebývalé příležitosti setkat se s autory a nahlédnout do onoho mystéria literární tvorby hlouběji. Zároveň však vyžadují větší iniciativu ze strany unavených konzumentů - projevit svůj zájem a fyzicky podniknout cestu do příslušné instituce organizující soaré. Působnost autorských čtení se tedy potýká s mantinely.

Orientační představu o frekvenci literárních pořadů je možné získat na základě facebookových událostí. S množstvím však narůstá nerozhodnost, co do účasti na literárním akci, tak stran vypůjčení anebo nákupu sbírky poezie. Literární historik Karel Piorecký vyčíslil produkci knižní podoby poezie v České republice na 400 titulů ročně.(5) Zmíněný počet vede k zamyšlení o platnosti výroku Dana Gioiy i po třiceti letech: "Vzhledem k optimistickým statistikám dokazujícím materiální rozkvět poezie je těžké doložit, že její intelektuální a duchovní vliv zeslábl."(6)

Pojem poezie zevšedňuje, vyprazdňuje se, ztrácí kvalitu. Mladí performeři pěstují disciplínu zvanou slam poetry. Narůstají alternativní způsoby vydání knih vlastním nákladem nebo za pomoci crowdfundingu.(7) Poezie se rozmáhá na chytrých telefonech a na Internetu. Aplikace Poetizer představuje moderní sociální síť pro amatérské veršotepce a před pár dny zpřístupnila uživatelům také webovou platformu. Idea Lukáše Sedláčka je ušlechtilá - poskytnout prostor pro svobodnou publikaci a interakci(8), jenže uděluje titul básník komukoliv, kdo se zde zaregistruje a přidá příspěvek. Skeptický názor na Poetizer projevil například básník a redaktor Jonáš Zbořil.(9)

V dávných dobách zájemci o vyučení se vstupovali jako tovaryši do služeb mistra svého řemesla. Zapomíná se na to, že ryzí poezie je rovněž řemeslo. "La poesía es muchas cosas -un modo de estar en el mundo; un camino de conocimiento; un acto revolucionario; una forma de comunicación; una necesidad de supervivencia; una técnica de respiración-, pero también, y no menos importante, un oficio," vyznává na svém blogu španělský básník Eduardo Moga(10), který své názory na poezii sdílel s českým publikem na Měsíci autorského čtení v roce 2016. Pravá poezie potřebuje poctivost, čas, ticho, zamyšlení a vděčnost. V případě psané formy se neobejde bez techniky. Na oplátku disponuje schopností obdařit nás spirituálním rozměrem.(11)

V Argentině byl od roku 2009 realizován zajímavý projekt, který přivedl spisovatelku a pedagožku Cristinu Domenech, aby moderovala literární dílnu ve vězení. Připomněla poučku, že básník by měl sestoupit do pekla. Nikoliv mluvit o pekle, ale zažít je. Věznění lidé mají potíže se spánkem, jsou pro ně citelná slova jako čas, budoucnost, přání. Poezie pro ně představovala skutečné vysvobození, nápň volného času, prostředek pro vyjádření.(12) My můžeme využít pro inspiraci jejich příklad - začít zabývat se poezií nejprve prostřednictvím krátkých básní.

Poezie může sloužit jako zrcadlo vlastních emocí. Poezie nastavuje zrcadlo duši. Ale ne každý je schopen se v tom zrcadle spatřit. Nelze člověka nutit číst básně. Zůstává na individualitě jedince hledat vlastní cestu k uspokojivému setkání s tajemstvími lidské existence, zda okusí drogu, uchýlí se k návštěvě psychoterapeuta anebo se ponoří do četby poezie.

1 RICHTEROVÁ, Sylvie. Umění, literatura, kultura a duchovní krize[přednáška]. Brno: Filozofická fakulta MU. Blok expertů, 2018-11-22.

2 20. ročník festivalu Den poezie. Letos na téma: Nebát se... In: Den poezie[online]. Dostupné z: https://www.denpoezie.cz/

3 GIOIA, Dana. Může být poezie důležitá? Host. Brno: Spolek přátel vydávání časopisu HOST, 2011, roč. XXVII, č. 9, s. 21-28. (přeložila Martina Neradová) Dostupné také z: https://casopis.hostbrno.cz/archiv/2011/9-2011/muze-byt-poezie-dulezita

4 Hospodářské noviny (dak). Básník Borkovec: Česká poezie zmizela z novin, dnes je viditelnější díky autorským čtením. In: Hospodářské noviny[online]. 2016-05-06. [cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://art.ihned.cz/knihy/c1-65281520-goethe-institut-poezie-diskuse-borkovec-piorecky

5 Hospodářské noviny (dak). Básník Borkovec: Česká poezie zmizela z novin, dnes je viditelnější díky autorským čtením. In: Hospodářské noviny[online]. 2016-05-06. [cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://art.ihned.cz/knihy/c1-65281520-goethe-institut-poezie-diskuse-borkovec-piorecky

6 GIOIA, Dana. Může být poezie důležitá? Host. Brno: Spolek přátel vydávání časopisu HOST, 2011, roč. XXVII, č. 9, s. 21-28. (přeložila Martina Neradová) Dostupné také z: https://casopis.hostbrno.cz/archiv/2011/9-2011/muze-byt-poezie-dulezita

7 Hospodářské noviny (ČTK). Česká poezie mívá náklad ve stovkách kusů, často ji ale čtou zase jen sami básníci. In: Hospodářské noviny[online]. 2016-11-09. [cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://art.ihned.cz/knihy/c1-64840560-ceska-poezie-reiner-revoluce-samizdat

8 HERMOCHOVÁ, Tereza. Chci, aby poezie zažila globální revoluci. In: Flowee[online]. 2018-09-05. [cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://www.flowee.cz/clovek/4887-proc-poezie-pomaha-s-depresemi-kreativitou-i-sebeuvedomenim

9 ZBOŘIL, Jonáš. Globální renesance poezie je konečně tu. In: H70[online]. 2015-04-02. [cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://www.h7o.cz/globalni-renesance-poezie-je-konecne-tu/

10 MOGA, Eduardo. Interpoetas o poetanautas. In: Corónicas de Españia. Blog de Eduardo Moga[online]. 2018-06-11. cit.2018-11-30]. Dostupné z: https://eduardomoga1.blogspot.com/2018/06/interpoetas-o-poetanautas.html

11 MAŇAS, Dalibor a Zdeňka POSPÍŠILOVÁ. Na Bukowském obdivuji všem neřestem nadřazenou snahu být básníkem. In: MAČ365[online]. 2017-09-27. [cit. 2018-11-30]. Dostupné z: https://www.mac365.cz/program/eduardo-moga/10059

12 DOMENECH, Cristina. Poetry that frees the soul. In: TED[online]. Dostupné z: https://www.ted.com/talks/cristina_domenech_poetry_that_frees_the_soul#t-745617

© 2002-2021 ZP
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky